Skrivuppgift 38: text av Vinter i april

Det kommer alltid en dag när sidan verkar förbli blank för evigt. Kanske är fritt tankeflödande en lösning? En annan möjlighet är research. Möjligen skulle man kunna koppla samman research med tankeflöde. Visserligen finns det en risk för att texten blir kaotisk men so what. Speciellt i temat skämt har jag en oöverstiglig gräns. Redan som liten hade jag svårt att få folk att skratta. Det var lättare att få dem förbannade på grund av allt bus jag hittade på. Inte en chans att jag skulle kunna komma, ses och segra. Redan på ingång var alla i rummet förberedda på något sattyg. Dörrarna var så att säga stängda för positiva nyheter, som till exempel en rolig historia.

Tack och lov har inte ett blankt papper fördommar och min tanke är inte att försöka vara rolig bara nyfiken, ställa frågor och försöka besvara dem. Research och tankeflöde.

Vad får folk att skratta? En fundamental fråga. Egentligen verkar det som en del föds skämtare och andra blir publik. En tredje kategori skulle man kunna kalla gråsonare och till dem hör jag. Utifrån detta gråsonsperspektiv kan båda sidor betraktas på ett neutralt och objektivt sätt, vad som kallas vetenskapligt, vilket redan från början undanröjer misstanken att det är frågan om att busa. Man flaggar, så att säga, redan från början att man blivit en seriös och busfri person.

Vetenskapliga arbeten har fastslagit att publiken tilltalas av att tillhöra samma lag som sändaren. Sändaren är i detta fall en ståuppkomiker, som ar en person som roar andra med sitt eget material, är till synes sig själv, uppträder ensam på scenen under eget namn utan rollkläder, men talar om saker som berör henne/honom. En mycket utsatt position varför en nervös mage kan antas tillhöra det normala stadiet . Helt logiskt dessutom eftersom arbetet går ut på att till varje pris få publiken att skratta.

Hur får man skrattet att flöda? Enligt Vetenskapen gäller det att inte vara onåbar, att vara vem som helst, om man vill vinna publikens välvilja och förtroende. Med andra ord tillit. Det är alltså nödvändigt att visa att man är en sympatisk person det går att lita på. Om man är tvungen att skämta om en sportbag med 250.000 kr. i omärkta sedlar ser jag det som ett absolut måste att tänka på följande saker:

Att man fortfarande efter skämtet ska vara en sympatisk person

det går att lita på, att humor är logiska krockar mellan mänskliga

erfarenheter, att skämtet inte blir trovärdigt om det inte på något

sätt hör ihop med komikern.

Om man spekulerar i temat sportbag med mycket pengar kanske man skulle kunna vidareutveckla en reflexion om en krock mellan mänskliga konflikter som berör att ha och att inte ha, att vara och inte vara. Om det röra sig om en politikerpublik vana vid att hitta sportbagar med omärkta märkta sedlar, måste poängen givetvis modifieras. (Omärkta märkta sedlar går ofta hand i hand med en bygglicens eller liknande varför maximal försiktighet är av vikt, trots att temat korruption ligger komikern varmt om hjärtat. )

Vad skämtar man om? Betydelsefullt är att publiken, som varierar, förstår kopplingarna och att det stämmer med personen som står på scenen. Skämten måste beröra något vi alla känner till, känslor vi upplever i vardagen. Till exempel vrede och ilska över att det ösregnar tre veckor i sträck. Naturligtvis ska infallsvinklarna vara nya och överraskande. Om det ösregnat i tre veckor och inget slut kan skönjas måste extra kraft läggas på poängen. Det viktiga är att skapa ”vi-känsla” mellan sändaren och publiken, kanske någon form av singing in the rain. Om det är en övervägande kvinnlig publik kan kanske Babbens analogi att karlar är som blandfärs – hälften nöt och hälften svin- vara en ljuspunkt. Vill man dra en riktig rysare inför en kvinnlig publik med infiltrerade SCUM-anhängare kan man gå till Linne och blåsippans tjugo ståndare och en pistill. Enligt information från Vetenskapen ska ursprunget till beteckningen vara metaforen 20 män i samma säng som en kvinna. Eftersom man vill att SCUM- anhängarna också får sig ett gott rått skratt kan man ställa 20 kvinnor runt om en liggande man, skapa en dramatisk tystnad och ge fantasin frihet.

Vad får en ståuppkomiker inte göra? En ståuppkomiker får inte ta med sig en transistorradio. I princip är inga hjälpmedel tillåtna. Men som i allt annat finns det undantag. Ett undantag är miljonär och ansedd ett geni, se videon här.

Hon/han får heller inte be om applåder. Det är en dödssynd. Kan inte nog upprepas – inte be om applåder.

Hur ska framträdandet planeras? Ska man ståuppframträda måste allt vara planerat i minsta detalj. För detta är ett hjärnskafferi nödvändigt med varje skämt noggrant katalogiserat och utplacerade så att de finns lätt tillgängliga. Förutom detta bör kroppsspråket vara innehållsrikt och få sitt uttryck i miner och gester som attraherar publiken. Aldrig en död stund utom när tystnaden får tala. Själva upplägget bör vara en smart ingång som publiken förstår. Möjligheten att bomba finns, men det har alla ståuppkomiker varit med om. Man kan då gå vidare efter att med ljusets hastighet grabbat tag i ett mer passande skämt ur skafferiet. Om allt går som det ska, vilket innebär att publiken skrattar, kan man sedan varva ner i mitten, låta energi och tempo dala något, för att mot slutet accelerera upp i ett crescendo och avsluta på topp.

Vad händer om skämttorka uppstår? Inga problem om man älskar att studera. Helst går man då tillbaka till Aristoteles och sedan framåt. Många gamla, bortglömda och överraskande vinklingar på mänskliga konflikter finns i Historien. Det är förunderligt hur aktuella och samspelta med dagsfärska nyheter de kan vara.

Skriven av: Vinter i april

Tags: ,

  1. Kul och annorlunda upplägg, en manual i standup. En som inte faller för frestelsen som man själv och alltid skall göra en story av allting. Om jag nu skall anmärka på något så var det väl att transistorradion kom in lite krystat, men själv höll jag på att missa den helt och hållet.
    Han i min berättelse skulle nog behövt den här manualen, kul fajt.

    Svara

Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *