Extra webb-skrivuppgift att bita tag i!

Pennfajten fick ett mail för några veckor sedan. Det var en av pennfajtarna som undrade hur hän skulle få flyt i sin text. Vi började tänka om vi kunde komma på ett bra sätt att öva upp själva rytmen i sitt skrivande.

För texter har en viss rytm. Både Augustin och Sandra (förlåt om det låter som att vi skriver om oss i tredje person, det är så corny!) brukar ibland klippa både ljud och bild, och när man gör det har man rytm i klippen. Den här rytmen är både musikalisk och matematisk, och har med takten (och antal takter) att göra. Som ett slags gyllene snittet för flow i en text/radioinslag/musikvideo/etc.

Det här är något som vi mycket lättare skulle kunna visa dig hur det funkar om vi var i samma rum, såklart, men vi har försökt tänka ut en metod så att du kan testa det själv!

Om du sätter dig ner med hörlurar och lyssnar på din favoritmusik, och verkligen lyssnar på hur låten/låtarna är arrangerade, så börjar du höra alla olika instrument, de olika takterna i musiken … och hur dessa bitar skapar den helhet som blir till ljuv musik.

Precis likadant är det med en text. Du gör en massa val och ”arrar” din text, precis som man arrar låtar: Du väljer perspektiv på berättaren (vilken person att berätta i), du väljer tempus (hur böja verben), och fortsätter du med att välja ord, skiljetecken, stilistiken, etc, etc.

Ofta skriver man bara på och så blir det som det blir, man har feeling och texten formar sig bra helt automatiskt, men det är just de där olika detaljbitarna med hur man ”arrar” en text som man måste öva på för att bli säkrare författare. Du hänger med?

Därför har vi nu (medvetet) slarvigt skrivit ihop en liten (och egentligen ganska ointressant) text som behöver ”arras”. Texten ligger i den första kommentaren (här nedanför inlägget). Läs texten och följ sedan dessa anvisningar:

1)   Sätt dig och lyssna på någon musik du tycker om och försök plocka isär musiken (inte the lyrics) medan du lyssnar. Hitta intro, uppbyggnaden inför refräng, trummor, piano, gitarr, tonartshöjningar … du behöver inte kunna musik för att göra det här, utan försök att KÄNNA musiken och vad den gör i bröstet på dig, samtidigt som du försöker analysera VARFÖR musiken gör så med dig. Försök komma in i en rytm, i ett sätt att kunna känna saker samtidigt som du har kyligt analyserande tanke. Låter vi för flummiga nu? (hoppas inte det!)

Att lyssna på musik på det här viset blir alltså som en ingång till att koppla ihop skrivande med en rytm. Precis som i musik kan man i texter jobba med upprepningar, och återkommande ord, det är mer en stilistisk fråga när man skriver.

Om du lär dig behärska rytmen i skrivandet så kan du med säker hand lotsa läsaren exakt dit du vill att läsaren ska hamna. Du kan styra läsupplevelsen, och förhoppningsvis då inte övertydligt, utan mer med en naturlig rytm i texten!

2)   Titta sedan på texten du ska jobba med (här nedan i kommentaren). Dela in denna text i FEM stycken (du kanske hittar fler styckesindelningar, men försök hålla det till fem = det är ett bra rytmiskt nummer!). Tänk efter var brytningarna kommer mest naturligt och sedan läser du texten högt och försöker känna efter hur rytmen i berättandet är. Är styckena lika långa? Är det något stycke som nu känns som lite fattigare än det andra och behövs byggas på? Tänk också på hur det kommer sig att ett visst ställe i texten kändes mer naturligt att bryta upp i stycke än ett annat!

3)   Sedan är det dags att tänka igenom texten och se hur du kan ge den bättre rytm och kanske också lite riktning. Här får du gärna bli lite kreativ och kanske lägga till förklarande meningar som ger känsla till texten – freestyla med handlingen och ge den vilken ramberättelse du vill!

Liselotte som texten handlar om: hur ser hon ut, går det att lägga till någon detalj som ökar på känslan för henne som person? Vad är själva handlingen, går det att skriva in några meningar som förklarar vad för slags möte Liselotte och mannen tidigare har haft? Handlar det om bizniz eller kärlek? Styrelsen till en bostadsrättsförening eller multinationellt företag? Hur ser mannen ut mer, hur gammal är han? Texten har ju inte direkt något slut heller, freestyla det med om du vill!

När du ska tänka rytm – så handlar det också om rytm när du skriver in ”ledtrådar” till handlingen och drivet. Om din text består av fem stycken och du vill hinta i handlingen varför Liselotte är så förbannad på mannen: Då kan det vara snyggt med en ledtråd i första stycket, tredje stycket och fjärde stycket. Så avrundar du texten i det femte stycket.

Alltså! Övningen här består i att splitta upp texten i bitar, lägga till lite driv och känsla över handling och vår huvudperson Liselotte, att ge en förklaring till vad som sker. Och när du gör detta så övar du på att hitta rytmen i texten.

4)   När du har jobbat klart med texten (glöm inte att läsa den högt och se över tempus, eventuella syftningsfel, samt att försöka känna om rytmen funkar!) så klistrar du in den i ett kommentarsfält här nedan. Skriv under med en pseudonym – du får hitta på den själv, men ämnet är ”favoritlåtar”.

Lycka till!

Tags: , ,

  1. Texten att ändra:

    Liselotte såg ut genom fönstret. Solen höll på att gå ner och hon var snurrig i huvudet. Det hade varit en lång dag, morgondagen skulle förmodligen bli ännu längre. Hon kom inte ens ihåg när hon ätit senast – hon hade bara tagit ett äpple direkt på morgonen, och sedan? Hade hon tagit en bulle till kaffet hon drack på eftermiddagen? Hon hörde sin mammas stämma eka i huvudet, om hur vikigt det var att äta, om hur viktigt det var att dricka, om hur viktigt det var med en massa jävla saker som hon just nu sket fullständigt i. Allt tack vare honom. Den skitstöveln. Hur kunde han bara dyka upp och tro att han skulle få som han ville? Det var precis som förr. Liselotte hade hoppats på att aldrig mer se honom igen och i många år hade hon fått precis som hon velat. Många långa år. Ändå hade det känts som om det var igår de senast mötts. Han med sina långa ben som han nonchalant sträckte ut framför sig när han satte sig i stolen på andra sidan skrivbordet. Det var hon som var chefen här, det var hon som hade direktörsstolen, men ändå lyckades han – med sitt irriterande kroppsspråk – bete sig som om han bossade. Bossade över henne, bossade över bolaget, bossade över hela världen. Åh! Hon bet ihop käkarna så hårt att det snurriga i huvudet övergick i en lätt migrän. Fasiken! Inte skulle hon få någon hjälp av styrelsen heller, hon visste att de genast skulle gå hans väg. Som små knähundar i ledband. Hon om något hade erfarenhet av hans övertygande sätt. Men, tänkte hon igen, det var många långa år sedan, och nu för tiden hade hon lite mer skinn på näsan, lite mer driv. Det var inte lika lätt att sätta sig på henne nu. Inte som den förra gången. Liselotte suckade. En sån vacker solnedgång.

    Skriven av: Like A Virgin

    Svara

Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *